Een villa, die in sfeer een kruising is tussen een Noord-Hollandse schaapskooi en de architectuur van de Bergense school uit de jaren twintig en dertig...
Het Blauwe Huis ligt op de hoek van een rij met vrije kavels aan de Weespertrekvaart. Deze hoekpositie is heel bepalend geweest voor het ontwerp; Het huis bestaat uit 3 lagen waarbij de hoogte visueel wordt gemarkeert door de spanten en het grote dak-overstek. Hiermee vormt het huis een kenmerkende kop op het plot.
Het bouwvolume zit programmatisch compact in elkaar. Om dezelfde reden heeft het huis de vorm van een keurig, rechthoekig volume, wat de bouw een stuk goedkoper maakt. De tuinmuur aan de noord-oost en noord-westzijde wordt met een diepbruine steen gemetseld. De gevel bestaat verder uit gepotdekseld hout met een horizontale belijning. Deze gaat verder in bogen met daarop een zwaar dakoverstek. Dit overstek zorgt ervoor dat het hout droog blijft en het geeft het huis een paraplu-achtig karakter.
Ook zorgt het overstek voor schaduw aan de west- en zuidzijde. Tussen de verticale richting van de bogen zijn de raamopeningen geordend. Net onder het dakoverstek zal de Amsterdamse kunstenaar Eddy Varekamp een fries beschilderen. Het overstek en de blauwe planken zijn een hommage aan het Zaanse blauwe huis van Monet. Opdrachtgever en architect vonden het een mooie kleur. Het contrast tussen de witte stijlen en de blauwe planken maken het huis vrolijk en fris en in levendig contrast met de omliggende groene bosjes en de diepbruine tuinmuur.
Een villa, die in sfeer een kruising is tussen een Noord-Hollandse schaapskooi en de architectuur van de Bergense school uit de jaren twintig en dertig...
Van de plannen voor woonhuis Bakels werden in 1983 uiteindelijk twee verschillende varianten getekend. De grote variant betrof...
Het ontwerp voor dit woonhuis is mede bepaald door de relatief kleine omvang van het kavel, terwijl het huis vrij groot is...